Przystanek kolejowy

*** Przystanek Kolejowy ***

Niestety przystanek na dzień dzisiejszy nie istnieje, ale ale jest szansa, że powstanie.

Linia kolejowa Słupsk – Gdynia. Przystanek kolejowy Siemianice

Przez Siemianice przechodzi linia linia kolejowa Słupsk Gdańsk (Słupsk – Cecenowo* 4,4km) Najbliższe stacje kolejowe to Słupsk Ryczewo oraz Swochowo. Niestety problem w tym, że przystanek kolejowy Siemianice został zlikwidowany i przejeżdżające pociągi się nie zatrzymują.

Linia kolejowa PKP Słupsk – Gdynia

Mieszkańcy podsłupskich Siemianic bardzo by chcieli korzystać z transportu kolejowego bezpośrednio z Siemianic, ale problem w tym, że przejeżdżające pociągi się nie zatrzymują. Mieszkańcy chcą budowy przystanku kolejowego dla kolei podmiejskiej i rozmowy w tej sprawie podejmowane są od dłuższego czasu. Jednak w dalszym ciągu bez rezultatów. Podróż do Słupska bądź innych skomunikowanych miejscowości mogłyby odbywać się bezpieczniej a przede wszystkim ekologiczniej (bez zatruwania środowiska spalinami  samochodowymi).

Linia kolejowa przebiegająca przez Siemianice jest linią jednotorową (pociągi poruszają się wahadłowo). Trasa kolejowa nr 202 (Słupsk – Gdynia) od długiego już czasu jest na ustach nie tylko mieszkańców, ale i urzędników oraz pracowników PKP i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie znajdą się fundusze na rozbudowanie linii. Z zapewnień Polskich Kolei Państwowych wynika, że w PKP planuje w najbliższych latach modernizację odcinka trasy kolejowej nr 202 Słupsk – Gdynia między innymi z funduszy unijnych, w tym m.in. budowę drugiego toru. Bardzo dobrym pomysłem jest aby przy okazji do zakresu prac dołączyć budowę przystanku kolejowego w Siemianicach.

Stacja kolejowa / przystanek kolejowy w Siemianicach

Przystanek kolejowy miałby się znajdować na prostym odcinku torów w pobliżu wiaduktu drogowego. Pomysł wydaje się warty rozważenia, tym bardziej, że w Siemianicach mieszka już ponad dwa tysiące osób, wciąż powstają nowe osiedla, budowane są nowe nieruchomości, mieszkania i domy, a także różnego rodzaju lokale usługowe (sklepy oraz lokale na firmy) i mieszkańców w bardzo szybkim tempie przybywa.

Droga wojewódzka nr 213 przecinająca Siemianice pomimo niedawnego remontu na odcinku prawie całej ulicy Kaszubskiej (Słupsk) zaczyna być niewystarczająca, w szczególności, że skrzyżowania w okolicach ul. Miejskiej i ul. Spacerowej zaczynają w godzinach szczytu pękać w szwach. Na wjeździe i wyjeździe tworzą się korki. Jednak aby projekt w ogóle był rozpatrywany potrzebne jest nie tylko poparcie lokalnych władz (sołtys, wójt i radni) ale przede wszystkim lokalnego społeczeństwa.

Niezależnie czy będzie to peron, czy tylko przystanek kolejowy, to mieszkańcy z pewnością będą bardzo zadowoleni z powstania nowego ekologicznego połączenia ze światem. Pomimo, że torowisko jest starego typu (jednak zelektryfikowane) to po torowisku bardzo często jeżdżą pociągi Pendolino. Można np. taki spotkać o godzinie 7.15 rano przecinający Siemianice na trasie ze Słupska do Gdyni i dalej w centralną część Polski – prosto do stolicy – Warszawy.

Elektryfikacja torowiska pozwoliła tereny Słupska i okolic połączyć szybką koleją zarówno z Trójmiastem jak i Koszalinem oraz południową częścią Polski. Kolejowy system elektryfikacji dostarcza energię elektryczną do pociągów bez pokładowego zasilania głównego lub lokalnego. Koleje elektryczne używają lokomotyw do przewożenia pasażerów lub ładunków w osobnych samochodach lub z własnymi silnikami. Energia elektryczna jest zazwyczaj wytwarzana w dużych i relatywnie skutecznych warunkach, przesyłana do sieci kolejowej i dystrybuowana do pociągów. Niektóre koleje elektryczne mają własne dedykowane stacje generujące i linie przesyłowe, ale większość kupuje energię z sieci. Kolej zazwyczaj zapewnia własne linie dystrybucyjne, przełączniki i transformatory. Zasilanie jest dostarczane do poruszających się pociągów z (prawie) ciągłym przewodnikiem biegnącym wzdłuż toru, który zwykle przybiera jedną z dwóch postaci: linia nad głową, zawieszona na słupach lub wieżach wzdłuż toru lub ze stropów konstrukcji lub tunelu; trzecia szyna zamontowana na poziomie toru i zetknięta z przesuwnym „stopką”. Zarówno przewody napowietrzne, jak i nowoczesne systemy trzeciej szyny zwykle wykorzystują szyny jezdne jako przewód powrotny, ale niektóre systemy wykorzystują w tym celu także dodatkową oddzielną czwartą szynę.

Sponsorowane: transport
Zobacz także: motoryzacja
Najnowszy wpis: Parafia

W porównaniu z główną alternatywą, silnikiem diesla bądź starego typu węglowego tzw lokomotywy parowe, koleje elektryczne oferują znacznie lepszą efektywność energetyczną, niższe emisje i niższe koszty eksploatacji. Lokomotywy elektryczne są zwykle cichsze, mocniejsze i bardziej elastyczne i niezawodne niż silniki wysokoprężne czy parowe. Nie mają lokalnych emisji, co jest ważną zaletą w tunelach i obszarach miejskich. Niektóre elektryczne systemy trakcyjne zapewniają, że pociąg wraca do elektryczności i przekazuje go do systemu zasilania, który ma być wykorzystywany przez inne pociągi lub ogólną sieć energetyczną. Podczas gdy lokomotywy spalinowe spalają ropę naftową, energia elektryczna może być wytwarzana z różnych źródeł, w tym z energii odnawialnej – wiatrowej, jądrowej czy słonecznej. Problemem jest przechodzenie z jednej strony Siemianic na drugą, gdyż jedyną bezpieczną przeprawą jest wiadukt na głównej trasie przelotowej (droga 213), jednakże wiele osób przechodzi w miejscach niedozwolonych – bezpośrednio poprzez torowisko narażając się na olbrzymie niebezpieczeństwo. Szczególnie często można spotkać osoby przechodzące przez torowisko na wysokości dawnej kopalni piasku oraz po drugiej stronie Siemianic: za ul. Ku Słońcu (Victoria Park) przy polach – kończy się droga polna przy samym torowisku. Przejście przez tory jest szczególnie niebezpieczne szczególnie latem, gdy jest dużo zieleni i po pierwsze roślinność zasłania nadjeżdżający pociąg, po drugie liście, trawy i cała zieleń dość intensywnie wygłuszają hałas nadjeżdżającego pociągu, a co za tym idzie nie słychać zbliżającego się zagrożenia. Tym bardziej, że nowe zestawy szynowe jeżdżą coraz szybciej i coraz ciszej. Kilka lat temu był incydent, że dziewczyna zginęła pod kołami nadjeżdżającego pociągu, dlatego musimy być szczególnie ostrożni w pobliżu torowiska i najlepiej w ogóle do niego nie podchodzić, a tym bardziej nie przekraczać. Korzystajmy z wiaduktu.

* Cecenowo mała miejscowość z linią kolejową na trasie Słupsk Gdynia – pierwotnie był to stacja docelowa lokalnej linii powiatowej. Miejscowość Cecenowo znajduje się w pobliżu bardzo uroczego jeziora Łebsko na drodze 213.